Vedtekter for eiendomsskatt

3 Gjennomføring av taksering

3.1 Lede arbeidet

Det påligger lederen av den sakkyndige nemnd, i samarbeid med eiendomsskattekontoret, å planlegge og lede arbeidet med takseringen.

Eiendomsskattekontoret berammer takstmøtene i samråd med den sakkyndige nemnd og besiktigelse i samråd med besiktigerne.

3.2 Retningslinjer ved taksering

Før den alminnelige takseringen påbegynnes, drøfter den sakkyndige nemnd hvilke alminnelige retningslinjer som skal legges til grunn ved takseringen for å sikre størst mulig ensartethet i vurderingen.

Den sakkyndige nemnd kan vedta sjablonger til bruk i takseringen. Sjablongene skal være et hjelpemiddel for å komme fram til eiendommenes omsetningsverdi, og skal ta høyde for at eiendommenes innretning, bruksegenskap og lokalisering kan virke inn på verdien.

Den sakkyndige nemnd skal foreta prøvetaksering for å fastsette prisnivået for takseringen. Det skal føres protokoll over forhandlingene i den sakkyndige nemnd

3.3 Besikterne

Den sakkyndige nemnd er i samarbeid med eiendomsskattekontoret ansvarlig for å gi besiktigerne informasjon og veiledning om praktiseringen av nemndas retningslinjer for takseringene.

Prøvetaksering bør finne sted med så vel nemnda som besiktigerne tilstede for å sikre likeartet praksis.

3.4 Eier varsles

Eiendommens eier varsles om at eiendommen skal takseres. Varsel kan gis ved å be skattyter gi eller stadfeste opplysninger om eiendommen innen 4 uker, se vedtektene § 2-3.

Eiendomsskattekontoret fastsetter normalfrist for varsel om taksering.

3.5 Besiktelse av eiendom

Eiendommene skal i alle tilfeller besiktiges av en besiktiger.

Alle eiendommer skal fotograferes, dette gjelder bygninger, forhold rundt eiendommen som er verdt å dokumentere, skader på eiendommen o.l. som kan få betydning for taksten.

Under besiktigelsen registrerer besiktiger faktaopplysninger om eiendommen og vurderer indre og ytre forhold.

Ved taksering av antatte verk og bruk skal besiktigelsesrapporten inneholde de opplysninger som er nødvendige for at den sakkyndige nemnd skal kunne ta stilling til om eiendommen kvalifiserer som verk og bruk.

Hvis maskiner og tilbehør foreslås medtatt i taksten i medhold av eiendomsskatteloven § 4 annet ledd, bør besiktigelsesrapporten redegjøre for hvorfor vilkårene for dette er oppfylt

3.6 Takst på eiendom

Den sakkyndige nemnd fastsetter i møte takstene på bakgrunn av de forslag som er utarbeidet av besiktigerne.

Den sakkyndige nemnd tar i forbindelse med fastsettelsen av taksten stilling til om den enkelte eiendom inngår i eiendomsskatteområdet (hvis dette er avgrenset til områder helt eller delvis utbygd på byvis) eller skal beskattes som verk og bruk, samt hvilket tilbehør og ting som skal inngår i taksten, jf. eiendomsskatteloven § 4 tredje og fjerde punkt, og hvilke eiendommer som skal unntas fra eiendomsskatt etter eiendomsskatteloven § 5 (obligatoriske
fritak).

Det bør utarbeides særskilt forslag for grunn og bygning hvis de eies av forskjellige skattytere.

Besiktigerne deltar ikke i den sakkyndige nemnds fastsettelse av takstene, men kan møte i nemnda for å presentere sine takstforslag.

3.7 Begrunnelse for taksten

Det skal gis en kort begrunnelse for taksten som ikke kan være kortere enn at det blir mulig for skattyter å forstå hvordan taksten er fastsatt. Begrunnelsen skal inneholde prinsippene for verdsettelsen, samt hvilke kriterier og grunnlag som er lagt til grunn for den enkelte eiendom.

Begrunnelsen kan gis på et skjema som viser hvilke faktiske opplysninger om eiendommen og hvilke sjablongverdier som er brukt. For verk og bruk vil det ofte være behov for en grundigere begrunnelse.

3.8 Taksten

Taksten settes så vidt mulig til et tall som er delelig med 1000/500.