Skoleregler i Elverumskolen
6 Skoleregler
6.1 Vurdering av elevens orden og oppførsel
I vurderingen av orden og oppførsel skal det tas hensyn til elevens forutsetninger.
Vurdering av orden og oppførsel skal foretas på grunnlag av den grad eleven opptrer i tråd med reglene om orden og oppførsel i denne forskriften og den enkelte skoles trivselsreglement jf. § 6-10.
Elevens orden og oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. Karakterene i orden og oppførsel skal som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler.
Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglementet.
6.2 Regler for orden
Elevene skal:
- møte presist og være til stede i opplæringen
- møte forberedt til opplæringen
- ha med nødvendig utstyr
- gjøre arbeid, herunder lekser, til rett tid og overholde frister
- holde orden i egne saker
- gjøre sitt for å holde skolens område rent og ryddig
Det er foresattes ansvar å følge skolens regler for melding av fravær.
6.3 Regler for oppførsel
Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:
- ta hensyn til og behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering m.m.
- bidra til et godt lærings- og skolemiljø
- vise respekt for undervisningen og gjøre sitt for å holde arbeidsro i timene
- rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
- ta godt vare på skolens eiendeler
- vise nettvett og følge skolens regler for mobiltelefoner og annet digitalt utstyr
- følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr.
Dette er ikke tillatt:
- krenkende språk, slåssing og forstyrrelse av andres lek
- å mobbe, utestenge eller på andre måter krenke andre
- å utøve eller true med fysisk vold
- å ha med eller benytte våpen, våpenlignende og farlige gjenstander
- å jukse eller forsøke å jukse
- å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
- å røyke eller bruke tobakk eller snus eller e-sigaretter
- å forlate skolen uten tillatelse
6.4 Mobilforbud
Elevene skal ikke benytte eller ha synlig mobiltelefon eller andre digitale kommunikasjonsmidler i skoletiden med friminutter. Lærer kan gjøre unntak for enkelttimer.
Reglene gjelder tilsvarende for smartklokker og gps-klokker, unntatt når de er satt i skole- eller frakoblet modus. Elever med særskilt behov for tilrettelegging kan etter søknad gis unntak fra mobilforbudet.
I vurdering skal det blant annet legges vekt på den enkelte elevens behov, opplærings- og klassemiljø. Rektor avgjør om slikt unntak skal gis.
6.5 Reaksjoner ved brudd på reglene
Brudd på reglene kan medføre følgende reaksjoner:
- irettesettelse muntlig og/eller skriftlig
- skriftlig og/eller muntlig melding til foresatte
- anmerkning
- bortvisning fra undervisningen for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer
- bortvisning for resten av dagen
- bortvisning fra undervisningen i inntil tre dager for elever på 8. – 10. trinn i henhold til opplæringsloven § 13-1
- pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
- overføring til annen gruppe eller klasse.
- midlertidig eller permanent skolebytte i henhold til opplæringsloven § 13-2.
Strakstiltak for å sikre elever eller ansattes skolemiljø, arbeidsmiljø eller sikkerhet anses ikke som reaksjon på brudd.
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.
6.6 Inndragning av gjenstander
Gjenstander (for eksempel mobiltelefoner) som brukes i strid med det lokale ordensreglementet, kan midlertidig inndras. Det samme gjelder dersom eleven har med seg gjenstander som etter dette reglementet, eller trivselsreglementet ved den enkelte skole, ikke aksepteres.
Midlertidig inndratte gjenstander skal tilbakeleveres til eleven ved skoledagens slutt.
Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus eller alkohol fra umyndige elever bør disse gjenstandene leveres til foresatte. Dette gjelder også farlige gjenstander, med mindre disse skal overlates til politiet.
Ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet. Inndragning av gjenstander er ikke en reaksjon etter opplæringslovens § 6-5.
6.7 Skolens undersøkelse og saksbehandling
Ved bruk av reaksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:
- Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag.
- Eleven har rett til å forklare seg muntlig før avgjørelsen tas. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen han/hun stoler på og i en situasjon som oppleves så trygg som mulig.
- Tiltakene skal være en forholdsmessig reaksjon på bruddets alvorlighetsgrad.
- Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig).
- Før avgjørelse om bortvisning blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak.
- Rektor eller den rektor delegerer det til avgjør om reaksjonene i § 6-5 bokstav a)–d) skal benyttes. Rektor avgjør om reaksjonene i § 6-5 bokstav e)–h) skal benyttes.
- Skoleeier avgjør om reaksjonen i § 6-5 bokstav i) skal benyttes.
- I alvorlige saker skal mindreåriges foresatte varsles så langt det er mulig. Før foresatte varsles, skal eleven ha blitt hørt i trygge omgivelser.
Foresatte til elever på trinnene 1 – 7 skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen. Det er mulig å bli ilagt flere reaksjoner for samme brudd. Reaksjonene i § 6-5 bokstav e)–i) er å anse som enkeltvedtak, og må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
6.8 Erstatning
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foresatte bli holdt erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell og utstyr.
6.9 Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. For mindre alvorlige forhold skal skolen foreta en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig.
Skolen skal vurdere bruk av gjenopprettende prosess i Konfliktrådet når dette er aktuelt.
6.10 Trivselsreglement ved den enkelte skole
Den enkelte skole kan i tillegg til denne forskriften lage lokale regler for trivsel, orden og oppførsel. Reglene besluttes av driftsstyret i tråd med skoledemokratiet.