Permanent stenging av rådhusplassen - har du synspunkter?

Elverum kommune vurderer å stenge rådhusplassen permanent for biltrafikk og ønsker tilbakemelding på potensielle konsekvenser av dette fra de som er berørt.

Vi inviterer derfor til synspunkter og tilbakemeldinger fra beboere,
næringsdrivende og andre som har interesse av saken.

Frist for dette er 8. november 2024.

Som del av kommunestyrevedtak i 2021 ble det besluttet at fem millioner kroner skulle avsettes til utvikling av en forbedret rådhusplass.

Et bedre sted for arrangementer, aktivitet og opphold

Hensikten var at arealet foran rådhuset skulle bli et enda bedre arrangementssted og byrom for aktivitet og opphold, samtidig som at trafikk skulle gå over plassen når det ikke er arrangementer.

Dette innebar at arealet foran rådhuset skulle omgjøres fra en typisk bygate til et urbant byrom som fungerer både til hverdags og ved små og store arrangementer.

Delt område mellom bilister og mye trafikanter

Et premiss var at biltrafikk skulle kunne gå over plassen når det ikke er arrangementer, men at kjøring da skjer på myke trafikanters premisser.

Basert på dette ble det gjennomført en mindre reguleringsendring (Rådhusplassen, planID 199501-01), som ble vedtatt i formannskapet den 6. september 2023.

Planendringen legger opp til at plassen skal være et sambruksområde/shared space, hvor kjørende kan krysse området, men på myke trafikanters premisser.

Utsnitt av vedtatt reguleringsplan. o_GT er gatetun (blandet trafikk tillatt) og o_TO er bilfrie arealer

Bildet til høyre viser utsnitt av den vedtatte reguleringsplanen for rådhusplassen.

o_GT angir areal for gatetun og tilsvarer et sambruksområde hvor biltrafikk kan tillates. o_TO angir torgarealer som skal være bilfrie.

Sammen skal gatetun og torg fungere som ett byrom og uten terskler. Materialbruk, dekke og møblering er viktige elementer for å gjøre området lesbart for alle trafikanter.

Den gjeldende reguleringsplanen kan du se via Arealplaner.no

Foreløpig stengt for biltrafikk

Man satte i gang arbeidet med opparbeidelse av plassen i mai 2024 og det nye byrommet er nå ferdigstilt.

Arealet er skiltet midlertidig som gatetun, men det er ikke åpnet opp for biltrafikk og plassen er per dags dato bilfri.

Plassen er avstengt med pullerter i hver ende av plassen. Møbleringen som er satt ut på plassen er også midlertidig.

Skisse som viser prosjektet slik det er gjennomført. Utarbeidet av Asplan Viak på vegne av Schjølberg og Tombre

Permanent stenging og vurdering av konsekvenser

Styringsgruppen for prosjektet (formannskapet) har bedt administrasjonen om å utrede muligheten for å stenge rådhusplassen permanent. Videre er en endelig møblering av plassen satt på vent fram til det er avklart om plassen skal være åpen for biltrafikk eller ikke.

Dette fordi møbleringen må tilpasses hvordan plassen skal brukes, og om plassen skal være for åpen for kjørende eller ikke er premissgivende for hvordan arealet kan møbleres.

Administrasjonen vurderer det som positivt med en permanent stengning, hvor plassen prioriteres for myke trafikanter, aktivitet og opphold framfor biltrafikk.

Synspunkter fra berørte parter

For å kunne ha et godt beslutningsgrunnlag er det nødvendig å innhente synspunkter og merknader fra berørte parter. Det vurderes ikke som nødvendig med en ny planprosess, men en prosess hvor konsekvensene av permanent stenging belyses.

Administrasjonen vurderer at trafikkflyten har fungert godt i perioden plassen har vært stengt. Kjørende må bruke alternative veger og det er spesielt Elvarheimgata og St. Olavs gate som blir mest belastet ved en permanent stenging.

Et vedtak om permanent stenging innebærer ingen flere tiltak på selve plassen, da pullertene allerede er satt opp i hver ende.

Disse kan flyttes dersom det skulle være behov for nyttekjøring (f.eks. ved arrangementer).

Da stenging ikke innebærer noen tiltak er også en eventuell permanent stenging reversibelt og plassen kan åpnes for biltrafikk dersom man ser behov for det i fremtiden.

Medvirkning og videre framdrift

Kommunen ber om tilbakemeldinger på hvilke konsekvenser en permanent stenging av rådhusplassen vil kunne gi, eventuelt hvordan det har fungert i de månedene plassen har vært stengt hittil.

Frist for dette er 8. november 2024. Dette kan sendes via:

Beslutningen skal tas av formannskapet og målet for et politisk vedtak er november/desember 2024.

Ta gjerne kontakt ved spørsmål!

Kommunens saksbehandler er Charlotte Surén.