"Overgangssekken" skal gi en god overgang mellom barnehage og skole

Nå får skolestarterne i barnehagen utdelt en sekk som har fått navnet “overgangssekken”. Den skal skape trygge barn som trives, lærer, utvikler seg og opplever mestring.

Sekken er blant annet fylt med eventyr, forskjellige bøker om skolestart, lekemateriell, spill og ikke minst en stor uglebamse som skal være med barna fra barnehagen og over til skolen.

Tre damer står siden av hverandre og smiler. En av damene holder en grønn sekk med Elverum kommune-logo, og en annen kvinne holder i en hvit bamseugle. - Klikk for stort bildeTre damer som står på rekke og holder en sekk og en stor uglebamse. Monica Berstad (barnehage), Anne Hege Kjærneth (skole) og Nina Meljordshagen (barnehage).

Skal følge barna siste året i barnehagen

Sekken skal følge barna fra det siste året i barnehagen til de begynner i førsteklasse på skolen.

Hensikten og målet med sekken er å skape en forbindelse mellom de to arenaene hvor barna møter de samme objektene, og bidra til å skape trygghet.

Dette er et tiltak som støttes av forskning som sier noe om at bruk av objekter i overganger øker sannsynligheten for at barna opplever en helhet og sammenheng.

Fokus på overgang fra barnehage til skole

Elverum kommune har et stort fokus på overgangen mellom barnehage og skole. Tirsdag 15. oktober ble det arrangert et møte mellom pedagoger i barnehage og skole. Her ble det gjennomført refleksjoner og evaluering av hvordan overgangen har vært så langt.

Derfor arrangeres det også et felles foreldremøte for alle de som har skolestartere i barnehage hvor temaet er overgangen mellom barnehage og skole.

To hyller der den nederste er fylt med grønne sekker og på hyllen over er det bøker og en hvit uglebamse. - Klikk for stort bildeOvergangssekken er fylt med bøker om skolestart, leker, spill og en uglebamse.