Oppstart for EU-prosjekt i Elverum

Det har vært kick-off og første interessemøte for "Interreg Europa - NEBA-prosjektet" i Terningen Arena i Elverum.

- Dette markerte starten på et spennende initiativ som kan bidra til innovasjon og grønn omstilling i Elverum kommune og regionen, sier internasjonal rådgiver i Elverum kommune, Daria Dyresen.

Hun er koordinator for prosjektet, og prosjektleder for klima og energi i Sør-Østerdal Siw Monika Niva, er fagansvarlig.

Deltakere fra Sør-Østerdalen

Arrangementet den 5. september i Terningen Arena samlet flere kommuner og aktører fra Sør-Østerdalen.

Blant deltakerne var Elverum, Trysil, Engerdal, Våler, Stor-Elvdal og Åmot, samt organisasjoner som Naturvernforbundet i Sør-Østerdalen, Natur og Ungdom Sør-Østerdal, Elverum Vekst og Innlandet Fylkeskommune.

Interreg Europa-prosjektet skal fremme bærekraftig utvikling gjennom prinsippene fra New European Bauhaus (NEB).

15 personer står ved siden av hverandre og smiler. - Klikk for stort bilde14 personer samlet foran en plakat og smiler. Arrangementet samlet flere kommuner og aktører fra Sør-Østerdalen, inkludert Elverum, Trysil, Engerdal, Våler, Stor-Elvdal og Åmot, samt organisasjoner som Naturvernforbundet i Sør-Østerdalen, Natur og Ungdom Sør-Østerdal, Elverum Vekst og Innlandet fylkeskommune.

Bærekraft, fellesskap og skjønnhet

New European Bauhaus er sentrert rundt de tre verdiene bærekraft, fellesskap og skjønnhet, og oppfordrer til en arbeidsform karakterisert av deltakende prosesser, transdisiplinær tilnærming og deltakelse på tvers av nivåer.

- Prosjektet vårt skal integrere NEB's verdier og prinsipper i klima- og energiplanen, på en måte som optimaliserer fordeler for lokalsamfunn og miljø, sier fagansvarlig for prosjektet, Siw Monika Niva.

Styrke lokal deltakelse

I takt med at konsekvensene av klimaendringer blir stadig mer åpenbare, øker behovet ikke bare for å utvikle miljøvennlige teknologiske løsninger, men også for å sikre aktiv deltakelse fra borgere og lokalsamfunn i å adressere disse utfordringene.

Dette fremmer sosial rettferdighet og styrker lokal deltakelse i å håndtere globale spørsmål.

Som eksempel skal Elverum innen 2030:

• Redusere kommunens årlige klimagassutslipp med 50 prosent tilsvarende 30 000 tonn CO2- ekvivalenter, jfr. 2017-nivå.
    Øke årlig langsiktig binding av CO2 i stående skog og i langsiktige trebaserte konstruksjoner tilsvarende 25 000 tonn CO2-ekvivalenter, jfr. 2017-nivå

- Hvordan skal man klare å nå disse målene uten å forklare dette på en mindre komplisert måte, og uten å involvere alle innbyggerne i Elverum? Dette prosjektet skal bidra til det, sier Niva.

En logo med skriften Interreg Europa, et blått flagg med en sirkel av stjerner og en grønn strek nederst med ordet NEBA til høyre. - Klikk for stort bildeInterreg Europa NEBA sin logo.

Lærte mer om prosjektet

Programmet for dagen åpnet med en presentasjon av prosjektets mål, der deltakerne ble introdusert for Interreg Europa-programmet, som gir finansiering og støtter samarbeid på tvers av landegrenser.

New European Bauhaus-konseptet ble også gjennomgått, med fokus på hvordan det kan brukes for å skape inkluderende og miljøvennlige samfunn.

- Elverum kommune presenterte vår rolle i prosjektet, med lokale tiltak og planer som eksempler på hvordan NEB-prinsippene kan implementeres, sier Dyresen.

Styrker og utfordringer

Hovedaktiviteten var et gruppearbeid hvor deltakerne utførte en SWOT-analyse av NEB-initiativer i Elverum.

Gjennom diskusjoner identifiserte gruppene både styrker og utfordringer. Blant styrkene ble tverrfaglig samarbeid, bærekraft og økt lokalt engasjement fremhevet. Samtidig ble tidkrevende prosesser, økonomiske begrensninger og skepsis til endringer nevnt som utfordringer som må overvinnes.

- Deltakerne viste stort engasjement, og de første ideene om hvordan NEBA-konseptet kan integreres i lokale prosjekter ble diskutert. Neste steg vil fokusere på å konkretisere disse ideene og fremme videre samarbeid mellom aktørene, forteller Niva.

Støtte fra Interreg Europa og fylkeskommunen

I tillegg til at prosjektet har mottatt støtte fra Interreg Europa, har den også fått delfinansiering på 250 000 kroner fra Innlandet Fylkeskommune.

- Dette støtter målene om grønn omstilling, i tråd med fylkeskommunens regionale plan for klima, energi og miljø. NEBA-prosjektet representerer et viktig steg mot en bærekraftig fremtid for Elverum og resten av Sør-Østerdalen, sier Niva.

En reklameplakat med bilde av et høyhus foran vann, med informasjon om NEBA-prosjektet. - Klikk for stort bildeReklameplakat for NEBA-prosjektet.