Ny alkoholpolitisk handlingsplan vedtatt av politikerne

Formannskapet vedtok ny alkoholpolitisk handlingsplan på sitt møte den 18. september. Den har noen endringer som det er viktig at de som selger eller skjenker alkohol setter seg inn i.

Endringer i vedtatt handlingsplan

Det er flere sentrale endringer, spesielt knyttet til skjenkebevillingen, i ny alkoholpolitisk handlingsplanen vedtatt av politikerne:

• Krav om dokumentasjon som viser at alle ansatte i virksomheten har lovlige arbeidskontrakter, og at det er tegnet yrkesskadeforsikring for alle ansatte, samt frist for innmelding i arbeidstakerregisteret. (Punkt 6.2)
  • Vilkår for skjenkebevilling at innehaver kan dokumentere at lønnsvilkårene til de ansatte minst er i samsvar med gjeldende allmengjorte minstelønnssatser innen overnattings-, serverings- og cateringsbransjen. Konsekvensen ved brudd på denne bestemmelsen kan medføre inndragning av skjenkebevilling. (Punkt 6.3)
  • Krav til at virksomheten i sin internkontroll kan dokumentere hvordan kommunens krav til minimum allmenngjort minstelønn og arbeidsavtaler følges opp. (Punkt 8.2)
  • Utvidelse av skjenketiden for alkoholholdig drikk gruppe 3 – mellom kl. 13.00 og kl. 02.30 (forbudt mellom kl. 02.30 og kl. 13.00).
  • Du kan laste ned og lese hele den alkoholpolitiske handlingsplanen her (PDF, 449 kB)

Salgsbevillinger blir sendt ut fortløpende til alle salgssteder.

Skjenkesteder må sende inn dokumentasjon

For at skjenkesteder skal kunne selge alkoholholdig drikke gruppe 3 til klokka 02.30 må de få ny skjenkebevilling.

Den nye alkoholpolitiske handlingsplanen har noen endringer som gjør at skjenkesteder må sende inn ytterligere dokumentasjon til kommunen før ny bevilling kan gis. Det er sendt ut brev til alle skjenkesteder om dette.

Skjenkesteder må sende dokumentasjon på:

1. Kopi som viser at alle ansatte har lovlige arbeidskontrakter og at det er tegnet yrkesskadeforsikring for alle ansatte. Det gjøres videre oppmerksom på at alle ansatte skal registreres i arbeidstakerregisteret så snart som mulig, og senest innen en måned fra oppstart.
  2. Dokumentasjon på at lønnsvilkårene til de ansatte minst er i samsvar med gjeldende allmenngjorte minstelønnssatser innen overnattings-, serverings- og cateringsbransjen.

Skjenkebevilling fortsatt gyldig, men ikke for utvidet skjenketid

Skjenkebevillinger for inneværende periode er fortsatt gyldig fram til kommunen har behandlet søknaden om ny skjenkebevilling.

Dette gjelder likevel ikke utover tre måneder fra begynnelsen av den nye bevillingsperioden, som er fra 1. oktober 2024.

Utvidelse av skjenketiden for alkoholholdig drikk gruppe 3 mellom kl. 13.00 og kl. 02.30 vil altså først gjelde når ny bevilling er gitt.