Hele Tunet kan kalle seg demensvennlig arbeidsplass

Første runden med kurs startet rett etter sommeren 2024. I oktober kunne Tunet stolt henge opp klistremerket som et synlig bevis på at bedriften er en demensvennlig arbeidsplass.

Rett etter sommeren kurset demenskoordinator i Elverum kommune, Nina Mæhlum, 18 ansatte ved Tunet. Nå har også alle ansatte i tilrettelagt arbeid (VTA) på kurs – i arbeidet mot et mer demensvennlig samfunn. Etter totalt fire kurs kan nå hele Tunet endelig kalle seg en demensvennlig arbeidsplass.

Seks mennesker sitter i en sofa og smiler til kamera. - Klikk for stort bildeFra venstre: Marius, Ann-Kristin, Agnethe, Elisabeth, Madelene og Stine. Alle med buttons med budskapet om at Tunet er en demensvennlig arbeidsplass.

- Etter den første runden med kursing av våre ordinært ansatte, så vi nytten og verdien i å kurse alle. Tunet arbeider aktivt med mennesker, og ser viktigheten av å ta ansvar overfor ulikhetene i samfunnet. Sykdommen demens kan ramme alle, og stadig flere blir berørt. Det å kunne ha et «verktøy» vi kan bruke i møte med mennesker i en sårbar situasjon, er en trygghet for oss som arbeidsplass, sier faglig leder ved Tunet, Marius Alexander Sletvold.

En mann står utenfor en dør og peker på et rødt klistremerke. - Klikk for stort bildeFaglig leder ved Tunet, Marius Alexander Sletvold, peker på klistremerket som forteller at bedriften er en demensvennlig arbeidsplass.

Beviset, et klistremerke med setningen «Et mer demensvennlig samfunn», er hengt opp foran døra til Tunet kafé. Her går også de som arbeider bak disken med buttons på t-skjorta merket med det samme budskapet. Det henger også et klistremerke på inngangsdøra i YC-gården godt synlig slik at alle kan se at Tunet er en demensvennlig arbeidsplass.

Er du eller en av dine nærmeste rammet av sviktende hukommelse eller demens? Er du bekymret for deg selv eller en annen?

Her kan du lese mer om demens, hva du kan gjøre og hvor du finner råd og veiledning.