SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn i ulik alder og med forskjellig funksjonsnivå.
Gjennom innhold og arbeidsmåter skal SFO legge til rette for god samhandling i barnegruppene, mellom enkeltbarn og mellom voksne og barn. Barna skal ha gode vilkår for å medvirke i SFO.
Helsefremmede innhold
SFO skal ha et helsefremmende innhold og det bør tilrettelegges for aktiviteter både ute- og innendørs. Aktivitetene i SFO skal tilpasses den enkelte barnegruppe. Barnas egne interesser skal ivaretas samtidig som man introduserer nye aktiviteter.
Innholdet i SFO skal støtte opp under at alle barn har mulighet til å utvikle vennskap. SFO skal videre bidra til å støtte barnas opplevelser av livsglede, mestring og egenverd for å utvikle et positivt selvbilde og en trygg identitet.
Mest mulig inkluderende
SFO skal vurdere hvordan det helhetlige tilbudet i SFO kan tilpasses for å være mest mulig inkluderende. SFO kan tilby tilrettelagte aktiviteter som støtter opp under skolens innhold.
Tilnærmingen skal imidlertid være en annen enn i skolen, slik at det legges særlig vekt på selvvalgt lek og annen barnestyrt aktivitet.
Kapittel 9A gjelder også for SFO
Opplæringslovens kapittel 9A (ny opplæringslov fra august 2024, der vil det hete kapittel 12) om elevenes skolemiljø gjelder også for SFO, bortsett fra de unntakene som følger av § 9A-1.
Kapittel 9A handler om retten til et trygt og godt fysisk og psykososialt miljø i SFO og plasserer ansvaret for barnas trygghet hos de voksne. Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v. gjelder også for SFO. Personalet i SFO er også omfattet av meldeplikten til barnevernet, jf. Lov om barnevern (barnevernsloven)
SFO inneholder også:
- Lek
- Kultur
- Fysisk aktivitet og bevegelsesglede
- Mat og måltidsglede