Eierskap i selskaper og foretak

Elverum kommune har eierinteresser i en rekke selskaper og kommunale foretak (KF), og er med i flere interkommunale samarbeid.

Kommunen har en eierskapsmelding som ble revidert og vedtatt av kommunestyret den 18. november 2020.

Eierskapsmelding i to deler

Eierskapsmeldingen har to deler. I del 1 finner du blant annet:

• kommunens eierskapspolitikk
  • generelle føringer for hvordan kommunen skal opptre som eier
  • føringer for styrevalg

I del 2 finner du oversikt over hvilke selskaper kommunen har eierinteresser i og formålet med disse.

Formannskapet følger opp politisk

Formannskapet er kommunens eierorgan, og har ansvaret politiske oppfølgingen av kommunens eierinteresser, med mindre saken er av en karakter som gjør at kommunestyret må behandle saken.

Eierskapssekretariat

Kommunedirektøren har opprettet et eierskapssekretariat som har ansvar for å følge opp kommunens eierskap i selskaper og foretak. De er kommunens kontakt ut mot selskapene.

Sekretariatet har blant annet ansvar for å:

• saksbehandle og tilrettelegge for politiske vedtak i eiersaker
  • bistå ordfører og andre i å utøve eierstyring på vegne av kommunen, herunder forberede og delta i generalforsamlinger og eiermøter
  • ivareta dialog mellom kommunen og selskapene utenom generalforsamling
  • vedlikeholde kommunens eierskapsmelding

Har du spørsmål? Kontakt oss!

Du kan kontakte eierskapssekretariatet hvis du har spørsmål eller henvendelser som gjelder Elverum kommune som eier i et selskap eller en virksomhet.