Kriseberedskap i kommunen

I store og små kriser har kommunen et omfattende ansvar for å sikre innbyggernes helse og sikkerhet.

Kommunens rolle ved kriser

Kommunen må hele tida jobbe for at uønskede hendelser ikke skjer, og at konsekvensene blir så små som mulig hvis de skjer.

Kommunene har et generelt og grunnleggende ansvar for ivaretakelse av befolkningens sikkerhet og trygghet. Beredskapsplikten er forankret i Sivilbeskyttelsesloven og utdypet i tilhørende forskrift. 

Våre beredskapsplaner

Elverum kommune har beredskapsplaner for å håndtere uønskede hendelser som krever særskilt beredskap og organisering. Beredskapsplaner er basert på en egen risiko- og sårbarhetsanalyse som redegjør for sannsynlige uønskede hendelser.

Beredskapsdager

Elverum kommune har beredskapsdager i januar hvert år. Da går sektorerer og enheter igjennom sine beredskapsplaner for en oppdatering, og det er seminar med ulike temaer. Som regel har også kriseledelsen møte.

Samarbeid med andre

Kommunen samarbeider om samfunnsikkerhet og krisehåndtering med mange andre myndigheter - som statsforvalteren, politiet, sivilforsvaret, røde kors, forsvaret og nabokommuner.

Hendelser skal i utgangspunktet håndteres innenfor den normale virksomhet. Når det vurderes at dette ikke er mulig, og det trengs flere ressurser, koordinering av tiltak utover berørt virksomhet eller konsekvensene blir store, aktiviseres den kommunale kriseorganisasjonen.

Kommunedirektøren beslutter om den kommunale kriseledelsen skal samles og/eller planlagte krisehåndteringstiltak skal iverksettes.

Kriseledelse

Kriseledelsen i kommunen består av ordfører, kommunedirektør, assisterende kommunedirektør/beredskapskoordinator, brannsjef, kommuneoverlege, representant fra politiet, kommunikasjon og loggførere.

Kriseledelsen samles i beredskapssituasjoner.

Krisestab

I noen kriser kan det settes krisestab, som består av representanter fra sektorene eller enhetene i kommunen som blir berørt av krisen.

Beredskapsråd for kommunen 

Beredskapsrådet er kommunens samarbeids- og rådgivningsorgan for beredskapsspørsmål.

Rådet består blant andre av ordfører, kommunedirektør, assisterende kommunedirektør/beredskapskoordinator, kommuneoverlege, brannsjef, teknisk sjef, service- og IKT-sjef, eiendomsjefen, politi, forsvaret, sivilforsvaret, legevakta, kraftforsyningen, Røde Kors og kommunikasjon. Andre kan innkalles til møter ved behov.

Rådet har to møter i løpet av året.