Søke om eller endre bevillinger

Dersom du skal servere mat, skjenke og/eller selge alkohol må du søke om bevilling fra kommunen.

Skjenkebevilling gjelder for inntil fire år om gangen, men er det endringer i løpet av perioden må du søke om ny bevilling eller godkjenning.

Det finnes ulike typer bevilling.

Alminnelig skjenkebevilling

Dersom du skal starte et serveringssted med servering av alkohol, må du søke om alminnelig skjenkebevilling.

Søk om alminnelig skjenkebevilling

Du må legge ved følgende dokumenter:

• Bekreftelse på bestått skjenkeprøve på både styrer og stedfortreder
  • Styrer og stedfortreders tilknytning til stedet (eksempelvis kopi av arbeidskontrakt/arbeidsavtale)
  • Tegning av skjenkeområdet, inne i lokalet. Skal du servere alkohol utendørs må dette også tegnes inn. Barer skal være markert på tegningen.

OBS: For å søke om skjenkebevilling, må du også søke om serveringsbevilling, det vil si: du må sende inn to søknader.

• Forventet saksbehandlingstid seks til åtte uker.

Ambulerende skjenkebevilling - lukket selskap

Ambulerende skjenkebevilling gis kun til lukkede arrangementer, der deltakere er invitert og det finnes en gjesteliste. Dette er for eksempel bryllup, konfirmasjon eller jubileum, med en varighet på én til tre dager.

Søk om ambulerende skjenkebevilling

• Forventet saksbehandlingstid inntil to uker

Enkeltanledning

Skjenkebevilling ved enkeltanledning gis til arrangementer som er åpne for allmennheten, som konserter, teater eller bil- og båtshow, med en varighet på én til tre dager. Du må legge ved en godkjenning fra politiet i søknaden.

Du finner skjema for arrangementer på politiet.no

Søknader uten denne godkjenningen blir automatisk avslått.

Søk om bevilling for enkeltanledning

• Forventet saksbehandlingstid inntil tre uker.

Serveringsbevilling

Serveringsstedets daglig leder må være myndig og ha bestått etablererprøven for å kunne søke om serveringsbevilling.

Søk om serveringsbevilling

Du må laste opp følgende dokumenter når du søker:

• Bekreftelse på bestått etablererprøve
  • Styrers tilknytning til stedet (eksempelvis kopi av arbeidskontrakt)
  • Adkomstdokumenter som viser at man har disposisjonsrett over lokalet
  • Dato for oppstart av virksomheten

Endringer i bevillinger

Endringer i bevillinger skjer ofte flere ganger i løpet av bevillingsperioden. Dette kan skje ved skifte av daglig leder, endringer i driftskonsept eller ved endringer i eierforhold.

Slike endringer krever ofte ny godkjenning, eventuelt en ny bevilling.

Når serveringsstedet får ny eier

Hvis serveringsstedet overdras til andre, faller serveringsbevillingen bort, med mindre det ikke søkes om bevilling innen 30 dager etter at avtale om overdragelse ble inngått.

Har du spørsmål? Kontakt oss!

• Telefon: 62 43 30 00, mandag - fredag kl. 09.00 - 15.00
  • Besøksadresse: Kommunehuset Folkvang, Lærerskolealléen 1, 2408 Elverum

Hva koster det?

Salgs- og skjenkebevillinger
Hva Pris
Kunnskapsprøve - salgsbevilling pr. gang 400 kroner
Kunnskapsprøve - skjenkebevilling pr. gang 400 kroner
Etablererprøve for serveringsvirksomhet 400 kroner
Søknad om å servere alkoholholdig drikke i lukket selskap - ambulerende bevilling pr. gang 420 kroner
Søknad om skjenkebevilling for enkeltanledning - åpent arrangement 1 280 kroner
Gebyr for ikke levert salgsoppgave fra bevillingshaver pr. arrangement 1 280 kroner
Gebyr pr. omsatt vareliter alkoholdig drikke følger satser i forskrift om omsetning av alkoholholdig drikke § 6-2. Avgiftene blir hvert år regulert av Helse- og omsorgsdepartementet.
Minimumsgebyr pr. omsatt vareliter skjenket alkohol pr. år. Der beregning etter gjeldende litersatser ikke overstiger 1 500 kroner pr. år er minstesatsen 2 440 kroner. 2 440 kroner
Minimumsgebyr pr. omsatt vareliter skjenket alkohol pr. år. Der beregning etter gjeldende litersatser ikke overstiger 2 500 kroner pr. år er minstesatsen 3 590 kroner. 3 590 kroner
Minimumsgebyr pr. omsatt vareliter skjenket alkohol pr. år. Der beregning etter gjeldende litersatser ikke overstiger minstesats regulert etter Forskrift om omsetning av alkoholholdige drikk mv. § 6-2 gjelder minstesats for bevillingsgebyr. Gebyrsatser følger årlige regulering fra Helse- og omsorgsdepartementet. 5 800 kroner
Minimum bevillingsgebyr for salg av alkohol. Gebyrsatser følger årlig regulering fra Helse- og omsorgsdepartementet.