Motorferdsel i utmark og vassdrag

Har du behov for å bruke motorkjøretøy, motorfartøy eller luftfartøy i utmark og vassdrag til formål som ikke er offentlig anerkjente nytteformål, må du søke om tillatelse hos kommunen.

Motorferdsel i utmark og vassdrag er regulert for å verne om naturmiljøet og for at naturen i størst mulig grad skal være fri for motorstøy.

I all hovedsak er bruk av motorkjøretøy til redningstjeneste, jord- og skogbruksnæring og faste bosteder tillatt etter loven. Skal du bruke motorkjøretøy til andre formål må du få tillatelse fra kommunen.

Kriterier for dispensasjon

Du må søke om tillatelse for å bruke motorkjøretøy, motorfartøy eller luftfartøy til formål som er nevnt i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. Det gjelder for eksempel bruk av snøscooter.

Behovet ditt må vurderes mot mulige skader og ulemper. Det skal mye til før en slik dispensasjon gis. Generelt er det vanskeligere å få dispensasjon for å kjøre på barmark enn på snødekt mark.

Motorferdsel i vann og vassdrag

Det er kun tillatt å bruke motorbåt på farbare vassdrag og innsjøer større enn to kvadratkilometer.

Det vil si at i Elverum kommune er det forbudt med bruk av både båt med bensin- eller elmotor og andre fartøy på alle innsjøer, vann og vassdrag, med unntak av Glomma.

Kommunen kan gi tillatelse etter enkeltvedtak for motorfartøy, men da skal søker kunne grunngi kjøringen, og det skal ikke dreie seg om ren fornøyelses/turkjøring.

Søk om dispensasjon

Du søker digitalt eller sender inn søknaden via posten.

Søk om tillatelse til motorferdsel i utmark og vassdrag

Ønsker du å sende søknaden i posten er adressen: Elverum kommune, postboks 403 Vestad, 2418 Elverum.

Har du spørsmål? Kontakt oss!