Barnekoordinator

Barnekoordinator er en rettighet for familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, som trenger ulike velferdstjenester.

Koordinatoren skal sikre at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om tjenestetilbudet.

Hvilke familier har rett til barnekoordinator?

Familien din har rett på barnekoordinator hvis

  • dere har barn under 18 år eller venter barn
  • barnet har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, av somatisk, psykisk, fysisk, sosial, kognitiv eller sensorisk art. Det er ikke et vilkår at barnet har fått en diagnose
  • barnet vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester

Hva kan barnekoordinatoren hjelpe med?

Barnekoordinators oppgaver er blant annet å sørge for:

  • koordinering av tjenestene til familien og barnet
  • å ha oversikt over og bidra til å ivareta kommunens ansvar for oppfølging og tilrettelegging for familien og barnet av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester
  • at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet
  • at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner
  • gi veiledning når familien og barnet har kontakt med andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner
  • at det formidles kontakt eller henvisning videre til andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner
  • fremdrift i arbeidet med individuell plan
Dame med langt lyst hår smiler mot kamera - Klikk for stort bilde

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med barnekoordinatoren Pernille Brendlien Enger:

Slik søker du

Du søker barnekoordinator ved å bruke samme skjema som for søknad om individuell plan. For å søke må du logge inn med ID-porten:

Søk om barnekoordinator

Kan du ikke søke elektronisk? Last ned og skriv ut papirsøknad (PDF, 153 kB)

Papirskjemaet sendes ferdig utfylt og signert til:

Elverum kommune,
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum

Du kan også levere skjemaet til oss på helsehuset. Besøksadressen er: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2413 Elverum