Hva er korttidsopphold?
Korttidsopphold er et tidsbegrenset tilbud for å imøtekomme behov for heldøgns bistand og omsorg med målrettet oppfølging slik at du kan bo lengst mulig i eget hjem.
Et korttidsopphold kan være døgnopphold, dagopphold og nattopphold. Det skilles mellom ulike typer korttidsopphold:
- rehabilitering
- behandling/utredning
- avlastning
Hvem kan søke?
For å vurdere korttidsopphold må det være uhensiktsmessig, umulig eller uønsket å tilrettelegge forholdene i hjemmet ditt. Du må i tillegg innfri ett av følgende kriterier:
- du har behov for omsorg, sykepleie og legetilsyn ved institusjon
- du har behov for etterbehandling etter sykehusopphold
- du har behov for observasjon eller vurdering av helsetilstand og funksjonsnivå
- du har behov for opptrening for å mestre hverdagens gjøremål
Slik søker du
Du søker om korttidsopphold ved å fylle ut søknadskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
Søk om korttidsopphold
Kan du ikke søke digitalt? Papirsøknad finner du her. (PDF, 153 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.
Hva koster det?
Det er Helse- og omsorgsdepartementet som bestemmer hva du skal betale for korttidsopphold.
Når du har oppholdt deg mer enn 60 døgn på sykehjemmet i løpet av ett kalenderår, skal du ikke lenger betale satsen. Da beregner vi hvor mye du skal betale, ut fra din inntekt.
Tildeling og koordinerende enhet
- Telefonnummer: 62 43 30 00
- Åpningstid: mandag til fredag kl. 09.00 - 15.00
- Adresse: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2406 Elverum
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.