Send en bekymringsmelding

Er du bekymret for om et barn, ungdom eller en familie har det vanskelig og kanskje trenger hjelp? Da kan du sende en bekymringsmelding til kommunen.

Når du har sagt ifra, er det barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.

Slik går du frem som privatperson

Du bør sende inn din bekymring via det digitale skjemaet for sikker og effektiv innmelding til barnevernstjenesten.

Send bekymring digitalt

Dersom du ikke har mulighet til å sende digitalt, eller hvis du vil være anonym, kan du laste ned og skrive ut meldingsskjemaet.

Last ned og fyll ut skjema (PDF, 154 kB)

Send skjemaet til:

  • Elverum kommune ved barneverntjenesten, postboks 403 Vestad, 2418 Elverum

NB! Dette skjemaet skal sendes i posten, og ikke via e-post.

For offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt

Alle offentlig ansatte og en rekke yrkesutøvere som arbeider i det private, har plikt til å melde fra til barnevernet i kommunen ved alvorlig bekymring.

Denne opplysningsplikten inntrer først i de mer alvorlige tilfellene, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.

Send inn bekymring via KS Fiks

Du finner tilgjengelighetserklæring for KS Fiks Bekymringsmelding til barnevernet her.