Strøing og brøyting av veger på vinteren

Vårt mål er å skape god framkommelighet og trygge vinterveger for alle.

I Elverum kommune har vi cirka 260 kilometer med veg som skal brøytes og strøs om vinteren.

Vi setter stor pris på tålmodigheten deres, og gjør det vi kan for å brøyte og strø slik at alle kan komme trygt frem.

Denne siden inneholder:

Trenger vegen brøyting eller strøing?

Hvis en veg trenger brøyting eller strøing, så kan du ta direkte kontakt med de som utfører dette for kommunen. Dette er ofte den raskeste måten du får hjelp på, siden du da snakker direkte med de som brøyter eller strør vegen. Se kontaktinformasjon under.

Du kan også sende inn en melding via vår varsle om feil-tjeneste.

Meld ifra om veg som trenger strøing eller brøyting

Kontaktinformasjon for vintervedlikehold

Vinterberedskap, kommunal beredskap:

Brøyting og strøing på gang- og sykkelveger i sentrum. Tining av sluk og stikkrenner. Åpent mellom ukene 47 og 15. Telefon 62 43 31 75

Vinterberedskap, private aktører:

Snøbrøyting og strøing av bygater, veger i sentrum/boligområder, veger på bygdene og gang- og sykkelveger på bygdene. Fra 1. oktober til 30. april. Døgnvakt.

Bygater og veger i sentrum/boligområder:

Nordskogbygda og Sørskogbygda:

Hernes - brøyting:

Hernes - strøing:

Østre Elverum:

Jømna og Heradsbygd:

Riks- og fylkesveger:

• Vegtrafikksentralen 175

Kommunens sentralbord:

Hva prioriteres?

Vi prioriterer først og fremst gang- og sykkelveger, viktige buss- og skoleruter, bratte bakker og farlige kryss. Lavest prioritet får rene boliggater og lite trafikkerte bygdeveger.

Eiere av hus eller grunn mot offentlig sted (som bygater og forretningsområder) er pliktig, i samsvar med lokal sedvane, til å strø fortauet utenfor eiendommen når det er glatt.

Vi setter i gang med brøyting av gang- og sykkelveger når det har snødd fem centimeter, og åtte centimeter på veger og gater.

Mye å brøyte

Vi har cirka 230 kilometer med kommunale veger, og cirka 30 kilometer med gang- og sykkelveg som skal brøytes og strøs.

Gjennombrøyting tar cirka 5 - 7 timer avhengig av snømengde og tidspunkt for snøfall, da fremkommelighet har stor betydning for tiden som brukes.

Da er det dessverre slik at noen kommer tidlig på brøyteroden, mens andre er sist på roden.

Beredskap

Vi har valgt å sette bort mye av brøytingen og strøing til private aktører.

Sentrum, boliggater og de fleste bygdeveger er satt bort til private, og kommunen brøyter og strør sentrumsnære gang- og sykkelveger, samt kommunale fortau.

Det er vinterberedskap fra 1. oktober til ut april.

Hva må huseier og grunneier passe på?

Politivedtektene sier blant annet følgende om brøyting og strøing:

§ 16 Snøfall og takras: Eier av hus eller grunn mot offentlig sted plikter etter snøfall og takras å rydde fortauet utenfor eiendommen for snø og is. Snø etter takras kan kreves fjernes, sjøl om det ikke foreligger lokal sedvane.

§ 17 Strøplikt: Eier av hus eller grunn mot offentlig sted plikter å strø fortauet utenfor eiendommen når det er glatt.

Hva kan du gjøre?

Vi trenger et godt samarbeid med dere som innbyggere for å få til effektiv vintervedlikehold i Elverum. Derfor minner vi om:

• Ha forståelse for at fremkommeligheten ved store snøfall kan være vanskelig, særlig om natten og tidlig om morgenen.
  • At du må selv fjerne snø fra brøyting som blir lagt inn i privat avkjørsel.
  • At søppeldunker ikke må settes helt ut på vegkanten, men 2-3 meter unna, for å unngå at de blir tatt av brøytebilen og snøspruten.
  • At det ikke er lov å parkere biler, hengere eller likende utenfor gjerdet, jamfør politivedtektene for Elverum.  Korte stopp, kaffebesøk og liknende er selvsagt tillatt.
  • Hvis du leier ut en hybel, har butikklokaler eller lignende plikter du å tilrettelegge nødvendig p-plass på egen grunn.
  • Det er ikke tillatt å måke snø fra en eiendom og ut i vegbanen. Trafikksikkerhet og framkommelighet må ikke reduseres.
  • Du må passe på at du har hekker og gjerder som tåler snøtrykket. De erstattes generelt ikke. Erstatning kan skje dersom noe blir direkte påkjørt.
  • Du må fjerne greiner og busker på egen grunn som henger ut i kjørebane, fortau eller lignende, som kan være farlig for trafikksikkerheten og til hinder for brøytemannskapene.

Riks- og fylkesveger

Statens vegvesen har ansvaret for vedlikehold av riks- og fylkesveger. De har beredskap hele døgnet for å ta seg av henvendelser innen veg, vann, avløp og park.

De kan kontaktes på firmapost-ost@vegvesen.no eller telefon: 815 22 000. Utenom arbeidstid kan du ringe vegtrafikksentralen på telefon: 175

Når vinteren er omme

Vi ønsker alle en flott vinterstid og ber om forståelse for at ikke alle kan få en ferdigbrøytet veg til enhver tid. Dersom det skjer uhell under brøyting, skal både brøytesjåfør og skadelidende melde fra med en gang.

Til våren feies strøgrusen opp igjen, av miljø- og trafikksikkerhetshensyn. Strøing er derfor noe av det mest tidkrevende og kostbare kommunen gjør.

Skader og ulemper ved vedlikehold av kommunale veger