Tilknytning til kommunalt vann og avløp

Alle bolig- og næringseiendommer som er i nærhet av kommunalt vann- og avløpsnett er pliktig til å være tilknyttet dette.

Skal du sette opp et bygg som krever tilkobling til vann og avløp eller tilknytte/utbedre anlegget, må du få godkjent sanitærmelding før du kan få tillatelse til tiltaket.

Det er kun rørlegger som kan utføre arbeider på private og kommunalt vann- og avløpsledninger, og tiltaket er søknadspliktig.

Jeg ønsker å tilknytte eiendommen til kommunalt vann og avløp

Tilknytning av eiendommen til kommunalt vann og avløp er søknadspliktig, og må på forhånd være godkjent av kommunen via en sanitærsøknad.

Slik gjør du det

1. Du må kontakte en rørlegger som hjelper deg med å søke via en sanitærsøknad.
  2. Du som privatperson kan kontakte enhet for vann og avløp på e-post: va@elverum.kommune.no eller telefon: 404 02 755 for å få kart over dine private ledninger.

Vannmåler

I Elverum kommune er det krav om vannmåler for alle nye nærings- og private eiendommer. Vi krever også at du installerer vannmåler ved endringer i eksisterende boliger.

Abonnenten skal betale forbruksgebyr etter målt (vannmåler) eller stipulert vannforbruk i m3. Både kommunen og abonnenten kan kreve at forbruksgebyret fastsettes ut fra målt forbruk med vannmåler.

Dersom du har målt vannforbruk gjennom en vannmåler kan ikke dette reverseres.

Tilbakeslagsventil

Tilbakeslagsventil skal monteres på alle nærings- og private eiendommer som er tilknyttet Elverum kommunale vann- og avløpsnett.

Informasjon om type ventil gis i sanitærsøknaden.

Jeg har fått pålegg om tilknytning til kommunalt vann og avløp. Hva gjør jeg?

Du kontakte en rørlegger som hjelper deg med å søke sanitærmelding.

Hva koster det?

Gebyr for tilknytning til kommunalt vann og avløp
Hva Tilknytningsgebyr for vann Tilknytningsgebyr for avløp
Tilknytning til kommunal ledningsnett pr. bolig- og fritidseiendom 10 000 kroner 10 000 kroner
Tilknytning til kommunal ledningsnett for næring
Rørdimensjon 0 - 32 mm 10 000 kroner 10 000 kroner
Rørdimensjon 32 - 40 mm 12 500 kroner 12 500 kroner
Rørdimensjon 40 - 50 mm 15 000 kroner 15 000 kroner
Rørdimensjon 50 - 63 mm 18 000 kroner 18 000 kroner
Rørdimensjon 63 - 110 mm 21 500 kroner 21 500 kroner
Rørdimensjon større enn 110 mm 25 000 kroner 25 000 kroner
Tilknytningsgebyr er et engangsbeløp som skal betales for tilknytning til kommunalt vann- og/eller avløpsanlegg. Gebyret skal betales for: a. Ny tilknytning av eiendom b. Eiendom som kommunen krever tilknyttet c. Eiendom med tilknytning som ikke er godkjent For boligeiendom utgjør gebyret et fast beløp pr. boenhet. Nærings- og kombinasjonseiendom skal betale gebyr etter utvendig diameter på inntaksledning. Gebyret skal betales før tilknytning.