Priser og betaling for parkering og lading

Har du elbil eller hydrogen-dreven bil må du betale parkeringsavgift på kommunale avgiftsplasser i Elverum, på lik linje som diesel- og bensinbiler.

Langtidsparkering

Betaling skjer på parkeringsautomaten på stedet eller med appen Easypark, sone 3252.

Se priser i tabellen nederst i saken.

Kommunale parkeringsplasser

Det er rundt 650 kommunale parkeringsplasser i Elverum. På disse stedene er det avgift og det er mulighet for langtidsparkering:

• Folkvangtomta
  • Svømmehallen
  • Hummeldalsvegen
  • Elvarheimgata
  • Borgengata
  • Gaarderbakken

Vær obs på at det i tillegg finnes mange private parkeringsplasser, med ulik type regulering. NB! Les nøye på skiltene før du parkerer!

Avgift på ladeplasser

Du må betale ladeavgift når du bruker kommunale ladeplasser. Du finner ladeplasser på Folkvangtomta i Lærerskolealléen og i Elvarheimgata.

Se pris i tabellen nederst i saken.

Slik lader du

• Koble din ladekabel til lader.
  • Start ladingen.

Du kan starte ladingen på tre måter:

• Med appen CURRENT Charge ved å skanne QR-kode som du finner foran på laderen.
  • Ved å bruke ladebrikke. Hold RFID-brikken foran leseren på laderen.
  • Send SMS til LADE «ladenummer» til 2210. Ladenummeret finner du foran på laderen.

Har du ikke appen CURRENT Charge så kan du laste den ned via Google Play eller App store.

Har du spørsmål?

Kontakt support hos Current på:

Prisliste for parkering

Parkeringsavgift og -gebyr
Hva Pris
Elektriske og hydrogendrevet bil/kjøretøy betaler samme avgift som øvrige kjøretøy der avgiftsparkering gjelder. Hvis du parkerer på offentlig parkeringsplass med tidsbegrenset parkering, må urskive brukes. Står du på ladeplass, må lading pågå for å unngå parkeringsbot (kontrollsanksjon). Maksimal ladetid er fire timer, etter det må du flytte kjøretøyet.
Parkeringsavgift langtid pr. dag 50 kroner
Parkeringsavgift langtid pr. time 23 kroner
Bruk av ladeplasser pr. time (hele døgnet, lading inkludert) 23 kroner
Bryter du bestemmelsene i Forskrift om offentlig parkeringsgebyr om stans og parkering av motorvogn eller tilhenger på veg som er åpen for alminnelig ferdsel, fører dette til et gebyr, fastsatt av Samferdelsdepartementet. 900 kroner
Bryter du vilkårene for parkering i parkeringsforskriften fører dette til et gebyr, fastsatt av Samferdselsdepartementet. 660 kroner
For andre overtredelser, som brudd på dokumentasjonsplikt for tidsbegrenset gratisparkering og gebyr (kontrollsanksjon) for dette, se Parkeringsforskriftens § 36.