Har du fått parkeringsbot?

Har du fått gul lapp på frontruta fra Elverum kommune? Du kan klage på parkeringsboten, men husk at klagefristen er tre uker fra du fikk boten. 

Dersom du mener du har grunn til å klage på parkeringsboten, må du alltid klage til den virksomheten som har gitt deg den. Informasjon om hvor du skal klage finner du på den gule lappen du har fått i bilvinduet.

Når kan jeg klage? 

Du kan klage på parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon hvis

  • vilkåret for å få parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon ikke var tilstede
  • du drev av- eller pålessing eller av- eller påstigning
  • kjøretøyet var stjålet og du har bekreftelse på at det er anmeldt til politiet
  • du har hatt motorhavari
  • det var en nødsituasjon
  • kjøretøyet var registrert på en annen eier ved tidspunktet for ileggelsen

Husk at klagefristen er tre uker. Det er viktig at du betaler boten innen fristen, slik at du unngår purring og gebyr, mens du venter på svar på klagen. Dersom du får medhold i klagen, vil du få pengene tilbake.

Hvem kan klage?

Som bileier eller bilfører har du rett til å klage på parkeringsgebyr, kontrollsanksjon, piggdekkavgift eller inntauing, hvis du mener at ileggelsen ikke er riktig. I tillegg kan du søke om ettergivelse av "særlige grunner".

Slik klager du

Du klager på parkeringsboten ved å fylle ut vårt digitalt søknadskjema “Klage på parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon”.

Klage på parkeringsbot

Har du ikke mulighet til å svare via det digitale skjemaet, kan skrive ut en papirversjon av skjemaet og sende via posten til:

  • Elverum kommune
    Postboks 403 Vestad
    2418 Elverum

Last ned skjemaet her (PDF, 313 kB)

Behandling av klagen

Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom kommunen ikke kan avgjøre saken og gi svar innen én måned, skal du ha et foreløpig svarbrev om dette, med opplysninger om når det antas at du får et vedtak.

Dersom du får medhold i klagen, får du tilbakebetalt parkeringsgebyret eller tilleggsavgiften.

Klagefrist

Du må klage innen tre uker etter at du fikk ileggelsen. Etter klagefristen kan klagen kun behandles hvis du ikke kan bebreides for forsinkelsen, eller hvis det av helt spesielle grunner er rimelig at klagen likevel blir behandlet.

Hvis du ikke får medhold i din klage

Får du avslag på din klagen og ønsker å klage videre, er det to forskjellige måter:

  • Parkeringsgebyr som er gitt av en kommune eller politiet skal eventuelt behandles av tingretten (kommunen eller politiet vil sende saken til retten dersom du krever det).
  • Ilagt kontrollsanksjon skal eventuelt behandles av Parkeringsklagenemnda.

Klagen til parkeringsklagenemda må gjøres skriftlig, og kan sendes elektronisk på www.pklagenemnda.no eller via  posten til: Parkeringsklagenemnda, Øvre Slottsgate 18-20, 0157 Oslo.

Klagefrist

Klagefristen er ett år fra datoen du klaget til virksomheten. Kontrollsanksjonen må imidlertid betales dersom du ikke klager innen tre uker fra dette avslagsbrevet er mottatt. Dette gjelder selv om du tenker å klage til nemnda på et senere tidspunkt.

Dersom du fortsatt bestrider kravet, men ikke ønsker å klage saken inn for Parkeringsklagenemnda ber vi om å bli underrettet om dette innen tre uker, slik at vi eventuelt kan bringe saken inn for forliksrådet for rettslig behandling. I motsatt fall vil det bli iverksatt inkasso av kravet.

Du må dekke sakens omkostninger dersom du taper saken ved en behandling i forliksrådet, mens behandlingen i Parkeringsklagenemnda er gratis. Du kan bare helt unntaksvis pålegges å dekke parkeringsvirksomhetens omkostninger.

Hvilke klager fører ikke fram?